فتو اي ديپلماتيك

سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از صبح (سه شنبه 26 دی) شروع شد و تا امروز ادامه دارد. اين اجلاس با حضور مقامات ارشد مجالس کشورهای عضو این سازمان در حالي كار خود را آغاز كرد كه از چندين روز قبل كميته‌هاي مختلف آن با حضور شخصيت‌هاي كشورهاي عضو برگزار مي‌شد و طرف‌ها با يكديگر روي مسائل گوناگون بحث و تبادل نظر مي‌كردند. مسئولان در برنامه‌هايي كه براي اين اجلاس در نظر گرفتند، سخنراني رياست‌جمهوري اسلامي ايران و ديدار با رهبر معظم انقلاب را نيز طراحي كرده‌بودند. در همين راستا صبح ديروز روحاني با حضور در محل اجلاس به سخنراني پرداخت.
بازگو كردن بيانات رهبري
روحانی روز سه شنبه در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی کلیه کشورها، راه حل ریشه‌کن کردن معضلات امت اسلامی را تحقق همدلی و همکاری تمامی کشورهای اسلامی می داند. رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با کشورهای اسلامی بر مبنای مودت و رأفت اسلامی تعریف می‌کند، اظهارداشت: ما هیچ کشور اسلامی‌ را رقیب خود نمی‌دانیم و معتقدیم حتی با کشورهایی که با آن‌ها اختلاف نظر داریم می‌توانیم بر مبنای احترام متقابل، گفت‌وگو و همکاری کنیم. روحاني در بخشي از سخنان خود با بيان اظهاراتي كه شباهت فراواني به بيانات رهبرمعظم انقلاب داشت، ادامه داد: امروز جهان اسلام با چالش های متعددی روبه‌رو است. تلاش قدرت‌های خارجی برای تسلط بر امور مسلمین و دست اندازی به منابع خدادادی آن‌ها، فقر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، توسعه نیافتگی و اختلافات میان کشورهای اسلامی، نمونه‌هایی از معضلات و چالش‌هایی است که با آن‌ها روبه‌رو هستیم. راه مقابله با این چالش‌ها، نگاه و توسل به قدرت‌های خارجی نیست. تجربه تاریخ معاصر به ما می‌آموزد که این قدرت‌ها فقط به فکر منافع خود و آن هم به هزینه دیگران هستند. آن‌ها در جهت کاهش آلام دیگران قدم بر نمی‌دارند و توسل این قدرت‌ها به اقدامات زورمدارانه‌ اقتصادی و نظامی از جمله دخالت مستقیم نظامی یا تهدید به استفاده از نیروی نظامی، فروش تسلیحات مرگبار به کشورهای مختلف که منجر به کشتار و تخریب و مسابقه تسلیحاتی می شود و همچنین ایجاد تفرقه و اختلاف میان امت اسلامی برای حفظ و تداوم سلطه‌طلبی و برتری‌جویی و دست زدن به سیاست‌های حذفی در سطح مناطق مختلف، نمونه‌هایی از تداوم کنش‌های کهنه و استعماری درشرایط کنونی جهانی است. برای پرداختن به مشکلات و چالش های پیش رو و یافتن راه‌حل برای آن‌ها، نگاه ما باید به درون باشد تا به بیرون. باید با اتکا به ظرفیت ها و توانمندی‌های درونی، معضلات جوامع خود را از پیش رو برداریم، نه اینکه چشم امید به دیگران داشته باشیم تا حلال مشکلات ما باشند، این به معنای انزواطلبی نیست. به عکس، ما حامی تعامل سازنده و از موضع برابر جهان اسلام، با دیگران هستیم که در آن جایی برای استثمار و دخالت در امور داخلی کشورهاي اسلامی نباشد. ما معتقدیم اگر روابط بین‌الملل بر اساس تعامل سالم و بر مبنای حقوق بین الملل شکل بگیرد، بسیاری از معضلات کنونی جهان از بین می‌رود. مشکل از آنجا آغاز می‌شود که برخی قدرت ها تمایلی به روابط سازنده و برابر با دیگران ندارند.
فغان از تروريست


علی لاریجانی، ريیس مجلس شورای اسلامی كه به نوعي ميزبان مراسم بود نيز سخناني را پيش از روحاني بيان كرد. لاریجانی در مراسم افتتاح سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهار داشت: ريیس مجلس مالی در سال گذشته ریاست این اتحادیه را برعهده داشت و با اهتمام جدی این اتحادیه در مسیر خوبی حرکت کرد. ريیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته چالش های بزرگی برای کشورهای اسلامی به وجود آمد که تروئیکای این اتحادیه جلسه ای را برگزار کرد، گفت: کمیته فلسطین پس از ماجرای قدس که آمریکایی‌ها ایجاد کردند جلسه ای را با فوریت در تهران برگزار کرد که نشان می دهد اهتمام جدی در این اتحادیه وجود دارد. وی از اظهار همدردی ريیس مجلس مالی به نمایندگی از اعضای اتحادیه در مورد حادثه نفتکش ایرانی تشکر کرد و افزود: امیدواریم در مورد تروریسم که امنیت کشورها را مخدوش کرده و مساله فلسطین که دغدغه همه ما است در اتحادیه بحث کنیم و به نتایج خوبی برسیم. لاریجانی خطاب به ريیس جمهور روحانی گفت: این اتحادیه که امروز سیزدهمین نشست خود را برگزار می کند محورهای مهمی دارد که از جمله آن ها ایجاد سازوکار برای همگرایی اقتصادی بین کشورهاست و در این زمینه تلاش هایی را آغاز کرده که در این دوره تلاش می کنیم تا بر این موضوع تمرکز داشته باشیم. ريیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه در مورد حقوق بشر اسلامی نیز این اتحادیه بحث های خوبی را داشته است زیرا کشورهای اسلامی مبانی قدرتمندی در خصوص حقوق بشر اسلامی دارند، ادامه داد: در مورد حضور زنان و خانواده نیز کمیته های خاصی در این کنفرانس تشکیل شده است و در این اجلاس به آن پرداخته می شود.
بخش ويژه اجلاس
بخش ويژه مراسم ديدار حضار در اجلاس با رهبر معظم انقلاب بود. آيت‌ا...‌خامنه‌اي در اين ديدار با تاکید بر اینکه دنیای اسلام باید در مسائل اساسی با صراحت و با صدای بلند سخن و موضع خود را بگوید، «فلسطین» و «اتحاد دنیای اسلام» را از جمله موضوعات اساسی برشمردند و گفتند: یکی از موضوعات اصلی و بسیار مهم دنیای اسلام، «تلاش برای پیشرفت علمی» است که تجربه جمهوری اسلامی ایران نشان داد، با تلاش و با تکیه بر جوانان می‌توان رتبه علمی خود را ارتقا داد و در بخش‌های مهمی، در مرز دانش قرار گرفت. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وظیفه دینی و تاریخی کشورها و دولت های اسلامی در قبال تحولات مهمی که در دنیا در حال روی دادن است، گفتند: دنیای اسلام، امروز باید در موضوعات مهم و اساسی نقش‌آفرینی کند و نگذارد تجربه تلخ دهه های گذشته و تسلط قدرت‌ها و آثار بلندمدت آن، تکرار شود. حضرت آیت ا... خامنه ای با اشاره به طرح مسائل میانمار و کشمیر در اجلاس بین المجالس اسلامی و در عین حال غفلت از طرح مسائل بسیار مهم یمن و بحرین در این اجلاس، افزودند: باید در مسائل اساسی دنیای اسلام صریح سخن گفت زیرا با صراحت، می توان جریان سازی کرد و در افکار عمومی مردم و نخبگان جهان تاثیرگذار بود. ایشان تاکید کردند: نباید گذاشت که امپراطوری خطرناک تبلیغاتی غرب که بيشتر به دست صهیونیست‌ها اداره می شود، مسائل مهم دنیای اسلام را نادیده بگیرد و با توطئه‌ سکوت، مسائل اصلی امت اسلامی را محو کند.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه می توان جریان امپراطوری تبلیغاتی غرب را شکست داد، خاطرنشان کردند: شکست دادن صهیونیست‌ها در جنگ نرم امکان پذیر است، همان‌گونه که آن‌ها در جنگ سخت و در لبنان شکست خوردند و مجبور به اعتراف به آن شدند. در ادامه محور بخشي از بيانات رهبر معظم انقلاب را مي‌خوانيد.
حمايت تمام قد از فلسطين
در قضیه فلسطین، سه حادثه «اشغال سرزمین»، «تبعید دسته جمعی و میلیونی مردم» و «قتل عام و جنایت عظیم بشری» اتفاق افتاده است که این ستم در تاریخ نظیر ندارد.
نباید تصور شود که مقابله با رژیم صهیونیستی فایده‌ای ندارد بلکه به اذن و لطف خداوند، مجاهدت ها در مقابل رژیم صهیونیستی به نتیجه خواهد رسید، همانگونه که جریان مقاومت نسبت به سال‌های قبل، پیشرفت کرده است.
صهیونیست‌ها، روزی شعار «از نیل تا فرات» را می‌دادند اما اکنون برای محافظت از خود مجبور به دیوارکشی شده اند.
بدون تردید فلسطین یک مجموعه و تاریخ «از بحر تا نهر» است و قدس نیز پایتخت آن است و امکان هیچ خدشه‌ای بر این حقیقتو وجود ندارد.
غلط زيادي
اقدام اخیر آمریکا نسبت به قدس «غلط زیادی» است. آن‌ها قادر به انجام چنین کاری نخواهند بود و تلاش های آن‌ها به سرانجام نخواهد رسید.
دولت‌هایی که در منطقه به آمریکایی‌ها کمک و با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند تا با برادران مسلمان ستیز کنند، مرتکب خیانت صریح می شوند، همانند کاری که سعودی‌ها انجام می دهند.
ما معتقدیم اتحاد دنیای اسلام که دارای جمعیت زیاد و امکانات فراوان و جایگاه بسیار حساس در دنیاست، می تواند زمینه‌ساز شکل گیری یک قدرت بزرگ و اثرگذار شود و ما حتی به کسانی که با ما دشمنی می‌کنند، گفته‌ایم آماده برخورد برادرانه هستیم، اگرچه آن‌ها چنین رویکردی ندارند.
نباید اجازه داد اختلافات و جنگ و خونریزی در دنیای اسلام که عامل اصلی آن نیز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند، زمینه ساز حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی شود.
تلاش برای پیشرفت علمی یکی از مسائل و نیازهای بسیار مهم دنیای اسلام است. دنیای غرب با استفاده از علم، به ثروت و قدرت بین المللی رسید و بر دنیا مسلط شد اما چون ایمان و ظرفیت نداشت، این علم، منجر به ظلم و استکبار و استثمار شد، بنابراین دنیای اسلام برای رهایی از این سلطه باید برای پیشرفت علمی تلاش کند و این کار امکان پذیر است.
ایران اسلامی با اتکا به جوانان خود و در شرایطی که در تحریم قرار داشت، توانست در بخش‌های مهمی، در مرز دانش قرار گیرد در حالی‌که در گذشته در این بخش‌ها، بسیار عقب بود.
امروز جوانان ایران، در پزشکی، نانو، سلول‌های بنیادی و دانش هسته‌ای کارهای بزرگی انجام داده‌اند.
شخصی که امروز در آمریکا بر سر کار است، بسیار صریح و عریان مواضع این کشور را اعلام می کند؛ البته قبلی‌ها نیز همین مواضع را داشتند ولی به این صراحت اعلام نمی کردند و نمونه بارز این موضع، سخنان اخیر او درباره آفریقا و آمریکای لاتین و نژادهای دیگر است که مصداق اقدام بر ضد حقوق بشر است؛ بنابراین باید این ادعاهای دروغ را افشا کرد.
ادعاي مبارزه با تروريست
آمریکایی‌ها در حالی شعار مبارزه با تروریسم می‌دهند که از رژیمِ تروریستِ صهیونیستی حمایت می‌کنند و همچنین بنا بر اعتراف ريیس جمهور فعلی آمریکا در تبلیغات انتخاباتی‌اش، عامل اصلی به‌وجود آوردن داعش بوده‌اند و تا آخرین نفس‌های داعش نیز از آن حمایت کردند.
باید با بیان حقایق و برملا کردن دروغ بودن این ادعاها، جریان سازی کرد و افکار عمومی مردم و نخبگان را تحت تاثیر قرار داد.
آنچه ما توصیه می کنیم یا بر آن‌ها اصرار داریم، مواردی است که خودِ ما در عمل انجام داده ایم و به نتیجه رسیده ایم.
ایستادگی ملت ایران در مقابل جنگ اقتصادی دشمنان یکی از این نمونه هاست.
تحریم یکی از بخش‌های این جنگ اقتصادی است که سال‌های متمادی آن را اعمال کردند و به اوج رساندند که امروز نیز ادامه دارد اما ملت ایران ایستادگی کرد و شکست نخورد و امروز از این تحریم ها ابزاری برای شکوفایی خواهد ساخت.
تجربه موفق
مردم‌سالاری دینی یکی از دیگر از تجربیات موفق ملت ایران و زمینه‌ساز رشد مادی و معنوی است.
مردم ایران با کمک خداوند متعال، تا کنون توطئه های آمریکا را خنثی کرده اند و از این پس نیز خنثی خواهند کرد.
حرکت موفق و رو به رشد ملت ایران انگیزه‌ای برای قوی تر شدن امت اسلامی در مقابل استکبار شود.